• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-28082017-162125
Document
Author
Full name
Joao Pedro da Fonseca
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1995
Committee
Kishimoto, Tizuko Morchida (President)
Fischmann, Roseli
Fleury, Maria Tereza Leme
Singer, Paul Israel
Westphal, Marcia Faria
Title in Portuguese
Poder local e municipalização: em busca da utopia: um estudo no município de Jacuí (MG)
Keywords in Portuguese
Cidadania
Gestão democrática
Municipalização do ensino
Participação comunitária
Poder local
Projeto educativo
Projeto nacional
Abstract in Portuguese
Este estudo trata da questão da municipalização do ensino em um município mineiro, dentro de um enfoque de macroplanejamento educacional e política pública de educação. Parte da idéia de que a municipalização de ensino é uma questão complexa e, portanto, precisa ser examinada em um contexto de busca da universalização e da qualidade da educação escolar. Faz uma defesa cautelosa da municipalização, desde que seja precedida de diagnósticos da situação específica de cada município, democrática, negociada, participativa, transparente, flexível, paulatina e, obviamente, não compulsória nem imposta. A partir da análise do caso específico de Jacuí (MG), propõe a "Utopia da solidariedade": um lugar que ainda não existe, mas que pode existir se houver genuína participação comunitária, isto é, se "o poder emanar do povo e em seu nome for exercido", se os valores democráticos e republicanos prevalecerem sobre os interesses de grupos, classes, castas, corporações, partidos e outros que não os da maioria da população. Conclui pela necessidade de efetivas reformas política, administrativa e tributária, entre outras, para que a municipalização seja eficaz e eficiente e contribua para o sucesso da política educacional nos três níveis de governo.
Title in English
Local power and municipality: in search of utopia: a study in Jacuí county (MG)
Keywords in English
Citizenship
Community participation
Democratic management
Educational project
Local power
Municipalization of teaching
National project
Abstract in English
This study deals with the issue of municipalization of teaching in a Minas Gerais county, with an educational macroplanning and public education policy focus. It assumes that municipalization of education is a complex subject and therefore needs to be examined in light of the pursuit of universalization as well as the quality of school education. It stands by the idea of municipalization, provided that it is preceded by diagnoses of specific situations in each county, democratic, negotiated, participatory, transparent, flexible, gradual and obviously not compulsory nor imposed. From the analysis of Jacuí county, it proposes "Utopia of solidarity": a place that does not yet exist, but can if there is genuine community participation, i.e., if "the power emanates from the people and on his behalf is exercised", if democratic and republican values prevail over the interests of groups, classes, castes, corporations, parties and others that not the ones of the majority. It concludes by the need for effective political, administrative and tax reforms, among others, for municipalization to be effective and efficient, contributing to the success of educational policy in the three levels of government.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-09-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.