• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2024.tde-18072024-143020
Document
Author
Full name
Adriana Amaral dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Bruno, Alberto Roiphe (President)
Reis, Diego dos Santos
Suzuki, Clarissa Lopes
Title in Portuguese
Verbovisualidade Adinkra: reflexões sobre política, estética e arte educação
Keywords in Portuguese
Adinkra
Diáspora Africana
Verbovisualidade e Arte Educação
Abstract in Portuguese
A pesquisa apresenta uma abordagem teórica de análise estético-política dos ideogramas Adinkra, sistema de escrita presente na estamparia africana dos povos Akan, e sua significativa presença no contexto afrodiaspórico. Visa contribuir para uma educação antirracista ao tensionar a estrutura colonizadora dos conteúdos curriculares na formação de professores/as e arte-educadores/as, pautando as relações étnico-raciais como ponto crucial para a insurgência de políticas antirracistas que atuem na estrutura dos espaços formadores de educação. A dimensão estéticopolítica parte do posicionamento crítico frente ao apagamento histórico das epistemologias africanas e, no que tange ao objeto de pesquisa, da produção artística e cultural que nos é imposta nos diferentes segmentos da sociedade. É de extrema urgência lançarmos um olhar crítico e cuidadoso para esse contexto dentro das diferentes instâncias sociopolíticas. A análise está estruturada no levantamento bibliográfico de autoras e autores que atuam a partir de perspectivas de estudo no campo das epistemologias africanas, entre eles destacam-se: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Elisa Larkin Nascimento (2008), bell hooks (2017), Grada Kilomba (2019), Achille Mbembe (2018), W. Bruce Willis (1998) e G. F. Kojo Arthur (2017), contribuindo para fundamentar o contexto histórico e o posicionamento estético-político acerca de uma formação comprometida em assegurar o exercício das leis 10.639/03 e 11.645/08, que dispõem sobre a obrigatoriedade do ensino de história e cultura africana, indígena e afro-brasileira na educação. As ações pedagógicas realizadas, que motivaram inicialmente a pesquisa, abordam importantes reflexões sobre os espaços de disputa de identidades e de cidadania que abarcam os processos formativos estruturados na base curricular, mas que também são institucionalizados pelo Estado e compõem o imaginário coletivo da sociedade em torno do racismo. A pesquisa também apresenta os moveres que as minhas inquietações possibilitaram em torno dos conteúdos estético-políticos que se manifestam nos Adinkra e como os conceitos de escrita, linguagem e verbovisualidade são construídos a partir de uma perspectiva afrorreferenciada, considerando seu contexto histórico e as relações de diáspora com o território afro-brasileiro.
Title in English
-
Keywords in English
Adinkra
African Diaspora
Verbovisuality and Art Education
Abstract in English
The research presents a theoretical approach to the aesthetic-political analysis of Adinkra ideograms, a writing system present in the African textiles of the Akan people, and their significant presence in the Afro-diasporic context. It aims to contribute to antiracist education by challenging the colonial structure of curricular content in the training of teachers and art educators, highlighting ethnic-racial relations as a crucial point for the emergence of anti-racist policies within the structures of educational spaces. The aesthetic-political dimension stems from a critical stance against the historical erasure of African epistemologies with regard to the research object, the artistic and cultural production imposed upon us in various societal segments. It is extremely urgent to cast a critical and careful eye on this context within different sociopolitical instances. The analysis is structured around a bibliographic survey of authors who work from perspectives within the field of African epistemologies, including: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Elisa Larkin Nascimento (2008), bell hooks (2017), Grada Kilomba (2019), Achille Mbembe (2018), W. Bruce Willis (1998), and G. F. Kojo Arthur (2017), contributing to the foundation of the historical context and the aesthetic-political stance regarding a commitment to ensuring the implementation of laws 10.639/03 and 11.645/08, which mandate the teaching of African, Indigenous, and Afro-Brazilian history and culture in education. The pedagogical actions initially motivating the research address important reflections on the spaces for identity and citizenship disputes that encompass the formative processes structured in the curricular base, but which are also institutionalized by the state and shape the collective imagination of society around racism. The research also presents the movements that my inquiries have enabled regarding the aesthetic-political contents manifested in Adinkra and how the concepts of writing, language, and verbo-visuality are constructed from an Afroreferenced perspective, considering their historical context and the diaspora relations with the Afro-Brazilian territory.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.