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Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2001.tde-24052024-112816
Document
Auteur
Nom complet
Salvador Luiz Matos de Almeida
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2001
Directeur
Jury
Leal Filho, Laurindo de Salles (Président)
Cassola, Monica Speck
Chaves, Arthur Pinto
Stellin Junior, Antonio
Vidal, Francisco Wilson Hollanda
Titre en portugais
Aproveitamento de rejeitos de pedreiras de Santo Antônio de Pádua - RJ para produção de brita e areia.
Mots-clés en portugais
Barragens de rejeitos
Pedreiras
Rejeitos de mineração (Reaproveitamente)
Rochas ornamentais
Resumé en portugais
Estudos de britagem e peneiramento foram realizados com rejeitos de uma pedreira de Santo Antônio de Pádua - RJ, com a finalidade de produzir agregados para a construção civil. Foram amostradas cerca de 2 t de rejeitos de pedreira e 2 t de sobrasde serrarias do material "olho de pombo", que é um tipo de pedra bem representativa de região. Para estabelecer as características da matéria-prima, foram feitos estudos de caracterização mineralógica/tecnológica das duas amostras. Os resultados das análises química/mineralógica das amostras mostraram que as mesmas são iguais, constituídas principalmente por feldspato (62%), quartzo (25%), mica(7%) e hornblenda (5%). Na caraterização tecnológica foram feitas determinações na rocha de dureza "Knoop", índices físicos (densidade, porosidade e absorção d'água), dilatação térmica, velocidade de propagação de ondas, resistência à compressão, resistência à flexão e desgaste "Amsler". Pelos resultados obtidos verificou-se que a rocha apresentou índices satisfatórios, dentro dos limites de especificação da ASTM, exceção feita ao desgaste "Amsler", que deu um valor um pouco acima do recomendado para piso de alto tráfego. Foram realizados estudos de britagem com as duas amostras, utilizando-se os britadores de mandíbula Faço modelos 2015 e 3020, variando-se as aberturas dos britadores na posição fechada, a fim de verificar o comportamento das curvas granulométricas dos produtos. Estes foram comparados com agregados típicos utilizados nas obras de construção civil no Rio de Janeiro, apresentando resultados bastante semelhantes. Foram realizados ensaios para caracterização da brita produzida, tais como índice de forma, abrasão "Los Angeles" e de resistência à compressão em corpo de prova de concreto feito com esta brita. Os resultados identificaram uma brita de formato cúbico, o que é uma ótima característica para a construção civil. ) Entretanto a resistência à compressão apresentou um valor de 23 MPa, que a limita para utilização em obras de pequeno e médio porte. Um estudo realizado de pré-viabilidade econômica para a operação de uma usina de brita, com capacidade de produção de 30.000 m3/ano, projetou um investimento total de R$ 675.000,00 com uma receita anual de R$ 384.000,00 e gerando uma taxa de retorno de 12% a.a. O projeto tem um apelo ambiental indiscutível visto que promoverá o aproveitamento de rejeitos que hoje são gerados em quantidades muito significativas, e são dispostos de maneira desordenada, gerando enorme impacto ambiental.
Titre en anglais
Untitled in english
Mots-clés en anglais
Mining tailings (Reused)
Ornamental rocks
Quarries
Tailings dams
Resumé en anglais
Crushing and sieving studies have been conducted on Santo Antônio de Pádua quarry's tailing rock in order to produce aggregates for civil construction. 2 metric tons of quarry's tailing and 2 metric tons of sawmills´s tailing have been sampled. The chosen product is one kind of rock, regionally known as Olho de Pombo. This rock is quite representative of the Santo Antônio de Pádua region. Mineralogical and technological characterization studies have been carried out on two samplesaiming to determine the physical and chemical properties of the raw materials. These studies have shown that on chemical and mineralogical point of view, there is no difference between those two samples. Both samples presented the samemineralogical composition: feldspar (62%), quartz (25%), mica (7%), hornblende (5%). A lot of tests has been done regarding to the rock technological characterization: Knoop hardness, physical indexes (apparent specific weitght, apparentporosity, apparent absorption of water), thermal expansion, wave propagation speed, compression resistance, flexion resistance and Amsler wear. By evaluating the obtained results, it has been observed that the rock has presented usual indexes, within the specifications required by ASTM. Otherwise, the Amsler wear test has presented an index higher than the ASTM specification. Crushing studies on the two samples have been conducted, by using jaw crushers FAÇO, 2015 and 3020 models. Thecrushing tests have been doneby varying the jaw crusher aperture in the closed position aiming to check the size distribution of the products. The products obtained from Santo Antônio de Pádua's tailing rocks have been compared with those of the aggregates presently used in the civil construction at Rio de Janeiro city. The results are very close. Characterization test works, such as shape index, Los Angeles abrasion and compression strength were carried out on concrete sample prepared with aggregates produced during the present study. The results have shown that Santo Antônio de Pádua's aggregates present cubic shape which is quite recommended to be used in civil construction. However the compression strength was of 23 MPa. A product with such characteristic could only be used in small and medium size civilconstruction. An economic feasibility study has been conducted in order to implant an aggregate mill to produce 30,000 m3/year. This resulted in a total investment of R$ 675.000,00 (US$ 375,000.00) and annual revenue of R$ 384.000,00 (US$213,300.00 ). The Project's Cash Flow has shown an internal rate of return of 12% p.a. This project will certainly contribute to minimize the environmental impact caused by Santo Antônio de Pádua's dimension stone industry. The tailing generatedby this industry can be recovered in order to be used in the civil construction as aggregate material.
 
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Date de Publication
2024-05-27
 
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