• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2012.tde-20230727-113155
Document
Author
Full name
Ariel Martini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Title in Portuguese
Ferramenta para correção automáticade exercícios de programação em ambientes de aprendizagem, com plugin para Moodle
Keywords in Portuguese
Correção De Programas
Softwares
Abstract in Portuguese
Este trabalho descreve a pesquisa e o desenvolvimento de uma ferramenta para correção automática de exercícios de programação que foi integrada ao ambiente de aprendizagem Moodle, no formato de plugin. Um dos principais problemas enfrentados por cursos de programação em geral é a dificuldade e demora na correção de exercícios, quando feita manualmente. A correção automática de exercícios, oferecida como um serviço online, estimula o aprendizado do aluno, pois facilita o acesso ao material com acompanhamento constante, permitindo que ele identifique e supere rapidamente suas dúvidas e assim obtenha um maior domínio sobre os tópicos. A ferramenta foi projetada para ter boa usabilidade tanto para o professor quanto para os alunos. Também é fácil de instalar, sendo compatível com a grande e crescente base instalada do Moodle, disponível para qualquer pessoa com acesso à internet, facilmente configurável, rápida e segura. Nesse trabalho apresentamos o resultado de dois ciclos de desenvolvimento. O primeiro foi aplicado a uma turma de uma disciplina de introdução à computação no IME- USP, onde conseguiu atender todos os tópicos do curso e seus exercícios específicos, e serviu de base para as melhorias introduzidas no segundo ciclo.
Title in English
not available
Abstract in English
This work describes the research and development of a tool for automatic grading of programming exercises, which has been integrated to the learning environment Moodle, as a plugin. One of the main problems faced by programming courses are the lengthy and difficult assessment of exercises, when done manually. The automatic assessment of exercises, offered as an online service, encourages student learning, as it facili¡ tates access to material with constant monitoring, allowing him to quickly identify and overcome his doubts, thus achieving a greater mastering over the topics. The tool has been designed to be easy to use and install, compatible with the large and growing Moodle installed base, available to any person with internet access, easily configurable, fast and safe. ln this work we present the result of two cycles of development. The first has been applied to a programming introduction course in IME-USP, where it managed to address all course topics and corresponding exercises, and served as a base to the improvements introduced in the second cycle.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MartiniAriel.pdf (13.05 Mbytes)
Publishing Date
2023-07-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.