• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2024.tde-02052024-073151
Document
Author
Full name
Antonio Cesar Pinheiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Valle, Júlio César Augusto do (President)
Pompeu, Carla Cristina
Silva, Márcio Antonio da
Title in Portuguese
Relações de gênero nas avaliações externas da rede municipal de educação de São Paulo: os enunciados de matemática e a atuação docente em foco
Keywords in Portuguese
Avaliação externa
Gênero
Matemática
Rede Municipal Paulistana de Ensino
Abstract in Portuguese
Este trabalho procura analisar se as relações de desigualdade de gênero são reforçadas em enunciados de avaliações externas de matemática da Rede Municipal de Educação da Cidade de São Paulo. Partindo de uma abordagem qualitativa de pesquisa e com o problema delimitado foi organizado duas sessões de grupos focais que juntamente com os docentes participantes foram analisadas criticamente os enunciados de avaliações externas do Documento Orientador Para Sondagem de Matemática e do Instrumento de Acompanhamento Docente - IAD que apresentavam certos estereótipos sobre a função da menina/mulher e menino/homem na sociedade. Após a realização e transcrição das sessões dos dois grupos focais foi criado grupos e subgrupos de convergências alinhados com o embasamento teórico deste trabalho para organizar as falas dos (as) professores (as) participantes do projeto.
Title in English
Gender relations in the external assessments municipal education system in São Paulo: the statements of mathematics and teaching in focus
Keywords in English
External assessment
Gender
Mathematics
São Paulo Municipal Education Network
Abstract in English
This study aims to examine whether gender inequality relations are reinforced in statements from external mathematics assessments of the Municipal Education Network of São Paulo City. Adopting a qualitative research approach and with a clearly defined problem, two focal group sessions were organized. In collaboration with the participating educators, the statements from external assessments found in the Guiding Document for Mathematics Inquiry and the Teacher Monitoring Instrument - TMI, which displayed certain stereotypes about the role of girls/women and boys/men in society, were critically analyzed. Following the completion and transcription of the focal group sessions, convergence groups and subgroups were established in line with the theoretical foundation of this work to organize the contributions of the teacher participants involved in the project.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-06-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.