• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-10122019-094300
Document
Auteur
Nom complet
Alan Kardec Carvalho Sarmento
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Moura, Manoel Oriosvaldo de (Président)
Araújo, Neuton Alves de
Arroio, Agnaldo
Damazio, Ademir
Sousa, Maria do Carmo de
Titre en portugais
O desenvolvimento lógico-histórico do conceito de medida e o processo de significação na atividade pedagógica
Mots-clés en portugais
Atividade orientadora de ensino
Ensino de matemática
Movimento lógico-histórico
Prática social das medidas
Significação de conceitos
Resumé en portugais
O objetivo central desta pesquisa é investigar como estão relacionados o processo de significação, o desenvolvimento lógico-histórico e o modo de apropriação do conceito de medida no ensino de Matemática, em particular, nas coletividades agrícolas, a partir de uma análise histórico-epistemológica deste conceito. Teoricamente, esta pesquisa está baseada no Materialismo Histórico Dialético, na vertente da Teoria Histórico Cultural/Teoria da Atividade. Participaram dessa pesquisa, na condição de colaboradores, lavradores e professores de Matemática. Empiricamente, a pesquisa se concretizou no Município de Lagoa Alegre do Piauí, através de três ações básicas: a) investigação das práticas sociais relacionadas às medidas nas lavouras b) realização de experimentos didáticos, por professores, com estudantes do Ensino Básico e c) realização de Experimento Formativo através de um curso de formação continuada para os professores de Matemática. Como técnica e instrumentos de produção de dados utilizamos entrevistas semiestruturadas, rodas de conversa e oficinas didáticas. No processo analítico os dados foram organizados segundo a natureza de seu conteúdo, estruturados em três níveis: isolados, episódios e cenas, tomando as Unidades de Pensamento Discursivo como elementos de análise na perspectiva vigotskiana. A pesquisa mostrou a importância do uso pedagógico do lógico-histórico do objeto, quando este é referência para evidenciar a relação entre as práticas sociais e a formação de conceitos; a análise do desenvolvimento lógico-histórico do conceito pode estruturar diversas ações em sala de aula a partir da exploração de aspectos da vida cotidiana, das práticas sociais e da cultura em que professores e alunos estão inseridos. Apontou também que as práticas sociais das medidas antropomórficas não se reduzem a práticas cotidianas isoladas dos alunos, indicando que é preciso levar em consideração seus sistemas simbólicos nos quais tais práticas estão subsumidas, por meio de uma análise no campo semântico de conceitos e procedimentos matemáticos que, didaticamente adaptados, podem ser incorporados aos currículos escolares atuais.
Titre en anglais
The logical-historical development of the concept of measurement and the process of meaning in pedagogical activity
Mots-clés en anglais
Logical-historical movement
Mathematics teaching
Meaning of concepts
Measurement
Social practices
Teaching guiding activity
Resumé en anglais
The main objective of this research is to investigate how the process of signification, the logicalhistorical development, and the appropriation mode of the concept of measurement in mathematics teaching are related, in particular, in agricultural cooperatives, from a historicalepistemological analysis of this concept. Theoretically, this research is based on Dialectical Historical Materialism, in the perspective of Historical-Cultural Theory / Activity Theory. They participated in this research, as collaborators, farmers and mathematics teachers. Empirically, the research was developed in Lagoa Alegre of Piauí, through three basic actions: a) investigation of social practices related to crop measures b) conducting a formative experiment through a professional improvement course for the teachers and c) conducting didactic experiments, by teachers, with basic education students. As technique and instruments of data production we used semi-structured interviews, conversation wheels and didactic workshops. In the analytical process the data were organized according to the nature of its content, structured in three levels: isolated, episodes, and scenes, considering Discursive Thought Units as elements of analysis in the vigotskiana perspective. The research showed the importance of pedagogical use of object history when this is a reference to highlight the relationship between social practices and the formation of concepts; The logical-historical analysis of the concept can structure several actions in the classroom from the exploration of aspects of everyday life, social practices, and of culture in which teachers and students are inserted, therefore, any effort to study a mathematical concept needs to consider its logical and historical aspects in the context of the cultural structure in which these knowledge are subsumed. It also pointed out that the social practices of anthropomorphic measures arent isolated everyday practices of students, that it is necessary to take into account their symbolic systems in which such practices are included, through a semantic field analysis of mathematical concepts and procedures that, didactically adapted, can be incorporated into current curricula.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2020-01-28
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.