• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.48.2001.tde-28032014-112702
Document
Author
Full name
Ubiratan Silva Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Silva, Maria de Lourdes Ramos da (President)
Mattos, Mauro Gomes de
Prouvot, Paulo de Aguiar
Title in Portuguese
Inteligências na educação: percepção dos alunos e relações com a escola
Keywords in Portuguese
Competências
Criatividade
Eixos da educação escolar
Habilidades
Inteligência
Inteligência emocional
Inteligências múltiplas
Percepção
Talento
Abstract in Portuguese
Com base nas teorias apresentadas por Howard Gardner e Daniel Goleman relacionadas à inteligência humana, este estudo busca oferecer um subsídio prático, objetivo e operacional aos profissionais que têm contato com alunos do ensino médio, a fim de que possam, através da percepção que os alunos têm de si mesmos em atividades cotidianas, selecionar e conduzir os temas em suas aulas e atividades. Este subsídio é mais um agente facilitador de conhecimento das características individuais e de grupos, visando ao sucesso na aplicação dos temas e atividades propostas. Fundamentado nas teorias da Psicologia da Educação, este trabalho apresenta uma pesquisa realizada junto a um grupo de alunos do ensino médio de uma escola pública de São Paulo, no ano de 2000. O objetivo consistia em investigar as principais afinidades, tendências, competências e talentos mais desenvolvidos, relacionando esses resultados com as habilidades que porventura estivessem menos desenvolvidas e correlacionando-os com as características específicas que a escola em questão apresenta. Nessas relações, pôde-se constatar que determinados talentos deixam de ser priorizados pela escola e pelo próprio aluno devido à necessidade de direcionar seus estudos para os concursos vestibulares. Tais concursos, na maioria das vezes, exigem do aluno determinados conhecimentos para os quais nem sempre tem maior afinidade e satisfação em estar desenvolvendo. Os resultados apontam para um fortalecimento, aproveitamento e respeito às tendências e características individuais mais desenvolvidas em cada aluno, a fim de que este sinta prazer e motivação em estar atuando dentro dos vários campos de conhecimentos oferecidos pela escola. Com isso, o ensino se torna mais proveitoso e significativo para o aluno e para o professor.
Title in English
Intelligences in education: students' perception and relationships with the school
Keywords in English
Axes of school education
Creativity
Emotional intelligence competencies
Intelligence
Multiple intelligences
Perception
Skills
Talent
Abstract in English
Based on the theories presented by Howard Gardner and related to human intelligence Daniel Goleman , this study seeks to provide a practical , objective and operational allowance to professionals who have contact with high school students in order that they may , through the perception that students have of themselves in everyday activities , select and conduct issues in their classes and activities . This grant is another agent facilitator of knowledge of individual and group characteristics , aimed at successful implementation of the proposed activities and themes . Based on theories of Psychology of Education , this paper presents a survey of a group of high school students of a public school in São Paulo , in 2000 . The objective was to investigate the main affinities , trends , skills and talents more developed , relating these results with the skills that were perhaps less developed and correlating them with the specific features that the school in question presents . In these relationships , it could be seen that certain talents are no longer prioritized by the school and by the student due to the need to direct their studies to the vestibular contests . Such procedures, in most cases, require the student to certain knowledge which has not always higher affinity and satisfaction in being developed . The results point to a strengthening recovery and respect for individual characteristics and trends in more developed each student in order to feel this pleasure and motivation to be acting within the various fields of knowledge offered by the school . Thus , education becomes more useful and meaningful to the student and the teacher .
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
UBIRATAN_SILVA_ALVES.pdf (606.62 Kbytes)
Publishing Date
2014-04-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.