• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-24062024-180435
Document
Author
Full name
Diego Mantoanelli Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Bezerra, Valter Alnis (President)
Videira, Antonio Augusto Passos
Ramos, Mauricio de Carvalho
Tossato, Claudemir Roque
Title in Portuguese
Do concreto ao abstrato e do abstrato ao concreto [interpretado]: uma análise da relação entre os fundamentos das geometrias e o conhecimento da realidade empí­rica
Keywords in Portuguese
Abstrato
Analítico
Concreto
Conveniência
Epistemologia
Estrutura
Fundamentos
Geometria
Interpretação
Método dedutivo-axiomático
Sintético
Abstract in Portuguese
Desde a sistematização da geometria proposta por Euclides, duas perguntas emergiram e tentaram ser respondidas ao longo da história: "como se chega aos termos primitivos de uma teoria geométrica?" e "como uma geometria pode ser aplicável ao mundo concreto das experiências sensíveis?" Partindo dessas perguntas, objetiva-se oferecer uma análise da relação entre os fundamentos da geometria e o conhecimento da realidade empírica por meio da descrição de dois movimentos: um ascendente, que parte daquilo que é concreto (ou não-linguístico) até ao que é abstrato (linguístico) e, outro, descendente, que interpreta partes da realidade com os termos abstratos de uma teoria para criar modelos que descrevam a realidade empírica. Para delinear tais movimentos, busca-se expor a estrutura do pensamento geométrico, problematiza-se a distinção entre sintético e analítico no contexto das geometrias, avalia-se possibilidades da aplicabilidade das geometrias como coincidência e conveniência e propõe-se a interpretação intersubjetiva dos termos teóricos como caminho mais provável de aplicação de uma geometria à realidade empírica
Title in English
From the concrete to the abstract and from the abstract to the concrete [interpreted]: an analysis of the relation between the foundations of geometries and the knowledge of empirical reality
Keywords in English
Abstract
Analytic
Concrete
Convenience
Deductive-axiomatic method
Epistemology
Foundations
Geometry
Interpretation
Structure
Synthetic
Abstract in English
Since the systematization of geometry proposed by Euclid, two questions have emerged and attempted to be answered throughout history: "How do you reach the primitive terms of a geometric theory?" and "How can a geometry be applicable to the concrete world of sensible experiences?" Based on these questions, the aim is to offer an analysis of the relation between the foundations of geometry and knowledge of empirical reality through the description of two movements: one ascending, starting from what is concrete (or non-linguistic) to what is abstract (linguistic), and the other, descending, interpreting parts of reality with the abstract terms of a theory to create models that describe empirical reality. To outline these movements, an effort is made to expose the structure of geometric thinking, to question the distinction between synthetic and analytic in the context of geometries, to evaluate the possibilities of the applicability of geometries as coincidence and convenience and to propose the intersubjective interpretation of theoretical terms as the most likely path for applying a geometry to empirical reality
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.