• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2024.tde-18072024-163414
Document
Author
Full name
Teresinha de Jesus Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Lopes, Ivã Carlos (President)
Farias, Iara Rosa
Barros, Mariana Luz Pessoa de
Sousa, Silvia Maria de
Title in Portuguese
Os discursos de humor em vídeos do YouTube: análise das estratégias discursivas por meio da semiótica greimasiana
Keywords in Portuguese
Figurativização
Humor
Isotopias
Redes sociais
Sintaxe discursiva
Tematização
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo analisar as estratégias utilizadas para a construção do humor nas histórias contadas em três vídeos, cada um contendo vários episódios com vários personagens rotulados como pobre e rico, do youtuber Whindersson Nunes. Os vídeos foram baixados do canal do humorista hospedado na plataforma YouTube. Para atingir o objetivo, fundamentamo-nos no aparato metodológico da Semiótica de linha francesa, a semiótica greimasiana, mais especificamente, no nível discursivo do percurso gerativo, não sem no entanto, fazermos incursões nos níveis fundamental e narrativo, para melhor abalizar os efeitos de sentido, por meio das isotopias, para chegarmos à figurativização e à tematização e perceber se são reforçados os estereótipos que levam à discriminação e ao preconceito das camadas sociais dos personagens envolvidos nas histórias. Para dar maior sustentação à tese, ainda buscamos fundamentação nos estudos sobre o humor e também sobre a tecnologia. Orientados pelas seguintes questões: há uma construção de imagem estereotipada de rico e de pobre nos textos selecionados? Essas temáticas reverberam o preconceito contra a classe de camadas mais baixas da sociedade? O humor que advém das histórias provoca efeitos depreciativos contra essas classes, já que as redes sociais alcançam um número exponencialmente gigante de pessoas? Como resultado, queremos ratificar que o humor pode advir de textos distintos, no entanto, o preconceito e a discriminação estão diretamente atrelados à escolha das estratégias do enunciador. No corpus analisado, a repercussão proporcionada por esse tipo de humor que zomba de determinados comportamentos, tomados como chacota ou explicitando as ações com um viés de deboche das relações cotidianas de determinados grupos sociais poderia nos levar ao efeito de sentido de reverberação de preconceitos arraigados socialmente, no entanto, entendemos que ele ajuda a compreender comportamentos dos seres humanos, em contextos diversos e nos ajuda ainda, por meio desse simulacro, a compreender visões de mundo cultivadas nessas classes sociais e a perceber problemas por que passam, sem que haja discriminação, preconceito ou racismo. O estereótipo dos personagens do texto nos faz construir sentidos distintos e fazer uma relação com a sociedade e suas desigualdades sociais, por isso os vídeos selecionados tem como foco a polarização riqueza versus pobreza, e o comportamento desses sujeitos pertencentes a essas camadas sociais
Title in English
Humor speeches in YouTube videos: analysis of discursive strategies through greimasian semiotics
Keywords in English
Discursive syntax
Figurativization
Humor
Isotopies
Social networks
Thematization
Abstract in English
This work aims to analyze the strategies used to build humor in the stories told in three videos, each one containing several episodes with several characters labeled poor and rich, by the youtuber Whindersson Nunes. The videos were downloaded from the comedian's channel hosted on the YouTube platform. In order to reach the objective, we base ourselves on the methodological apparatus of Semiotics of the French line, the greimasian semiotics, more specifically, on the discursive level of the generative course, not without, however, making incursions on the fundamental and narrative levels, to better underline the effects of sense, through the isotopies, to arrive at figurativization and thematization and to perceive if the stereotypes that lead to discrimination and prejudice of the social strata of the characters involved in the stories are reinforced. To give greater support to the thesis, we still seek foundation in studies on humor and also on technology. Guided by the following questions: is there a construction of a stereotyped image of rich and poor in the selected texts? Do these themes reverberate prejudice against the lower classes of society? Does the humor that comes from the stories provoke derogatory effects against these classes, since social networks reach an exponentially huge number of people? As a result, we want to ratify that humor can come from different texts, however, prejudice and discrimination are directly linked to the enunciator's choice of strategies. In the analyzed corpus, the repercussion provided by this type of humor that mocks certain behaviors, mocking everyday relationships of certain social groups could lead us to the effect of reverberating socially rooted prejudices, however, we understand that it helps to understand behaviors of human beings, in different contexts and it also helps us, through this simulacrum, to understand world views cultivated in these social classes and to perceive the problems they go through, without any discrimination, prejudice or racism. The stereotype of the characters in the text makes us construct different meanings and form a relationship with society and its social inequalities, which is why the selected videos focus on the wealth versus poverty polarization and the behavior of these subjects belonging to these social layers
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.