• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2024.tde-26072024-123244
Document
Author
Full name
Cícero Alexsande dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Chauvin, Jean Pierre (President)
Oliveira Neto, Pedro Fernandes de
Silva, Rejane Vecchia da Rocha e
Zamboni, Marcia Valéria
Title in Portuguese
Temporalidades e memórias em disputa nas obras Ensaio sobre a cegueira e A máquina de fazer espanhóis
Keywords in Portuguese
História
José Saramago
Literatura engajada
Memória
Valter Hugo Mãe
Abstract in Portuguese
O propósito desta pesquisa consiste em cotejar as composições Ensaio sobre a cegueira, de José Saramago, e a máquina de fazer espanhóis, de Valter Hugo Mãe. A vinculação de ambos os escritores com o âmbito político, bem como suas concepções acerca da humanidade e identidade, transparece em suas obras literárias. Nesse sentido, almeja-se desvelar a trajetória literária de José Saramago, desde seu autoexílio na Espanha até a laureação com o Prêmio Nobel, tendo como marco a publicação de "Ensaio" em 1995; simultaneamente, analisam-se os caminhos percorridos no conjunto de obras romanescas de Valter Hugo Mãe, estruturados pela noção de memória nas fases infantil, adulta e senil. A aproximação destes dois romances confere uma ambivalência semântica: por um lado, distinguem-se pela perspectiva de mundo, caracterizada por uma espécie de sociologia do ceticismo em Saramago e por uma filosofia da esperança em Mãe; por outro lado, aproximam-se ao abordarem a crise da humanidade capitalista para além das fronteiras portuguesas, mediante conceitos como alienação, trabalho e memória. Embasadas em uma concepção de materialismo histórico e do comparatismo literário, estas duas obras são interpretadas nesta pesquisa como exemplos de uma literatura comprometida e que, alicerçada na história, logra questionar e suscitar reflexões acerca de regimes ditatoriais, a exemplo do salazarismo, que afligiu Portugal por mais de quatro décadas. Partindo deste ponto, destaca-se a centralidade da figura do bom homem na instauração de conflitos históricos, sobretudo aqueles capazes de fundir a memória individual e coletiva em suas polivalências. Ademais recai sobre os cidadãos comuns a responsabilidade de restaurar o mundo em ambas as obras, suscitando nos protagonistas uma reflexão acerca de suas hipocrisias e incapacidades de lidar com o caos. Por fim, a apreensão das noções de tempo burguês revela-se um ponto nevrálgico na aproximação dessas obras, tidas como um marco na literatura portuguesa
Title in English
Temporalities and memories in argument in the novels Ensaio sobre a cegueira and A máquina de fazer espanhóis
Keywords in English
Engaged literature
History
José Saramago
Memory
Valter Hugo Mãe
Abstract in English
The purpose of this research is to compare the works Ensaio sobre a cegueira, by José Saramago, and a máquina de fazer espanhóis, by Valter Hugo Mãe. The engagement of both writers with the political sphere, as well as their conceptions of humanity and identity, is evident in their literary works. In this context, the aim is to unveil José Saramago's literary journey, from his exile in Spain to receiving the Nobel Prize, with a fundamental moment being the publication of Ensaio, in 1995. Simultaneously, an analysis is conducted on the understanding of literature found in the body of fictional works by Valter Hugo Mãe, understood to be structured by the notion of memory in childhood, adulthood, and old age. The convergence of these two novels imparts a semantic ambivalence: on one hand, they differentiate themselves through their point of view, characterized by a kind of sociology of skepticism, in Saramago and a philosophy of hope, in Mãe; on the other hand, they draw closer by addressing the crisis of capitalist humanity beyond Portuguese borders, employing concepts such as alienation, labor, and memory. Grounded in a conception of historical materialism and literary comparativism, these two works are apprehended as examples of committed literature that, rooted in history, succeeds in questioning and extracting reflections on dictatorial regimes, such as Salazarism, which afflicted Portugal for over four decades. From this starting point, the centrality of the figure of the virtuous man in the establishment of historical conflicts is emphasized, particularly those capable of merging individual and collective memory in their multiple meanings. Furthermore, the responsibility of restoring the world falls upon ordinary citizens in both works, prompting the protagonists to reflect on their hypocrisies and incapabilities in dealing with chaos. Finally, the grasp of bourgeois notions of time proves to be a crucial point in approaching these works, considered landmarks in Portuguese literature
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.