• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2024.tde-12072024-130349
Document
Auteur
Nom complet
Lucas Guastini Loureiro dos Santos
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2024
Directeur
Jury
Pino, Claudia Consuelo Amigo (Président)
Bergonzoni, Gisela Anauate
Silva, Carla Cavalcanti e
Titre en portugais
A presença de Roland Barthes n'Os diários de Emilio Renzi, de Ricardo Piglia: um diálogo sobre engajamento e forma
Mots-clés en portugais
Circulação da teoria literária
Diários
Ricardo Piglia
Roland Barthes
Resumé en portugais
Esta dissertação estabelece relações entre ideias e noções do crítico francês Roland Barthes e Os diários de Emilio Renzi, de Ricardo Piglia, partindo da análise das menções feitas a Barthes ao longo dessa obra. Paralelamente a uma discussão sobre as questões da circulação da obra barthesiana na Argentina, tracei alguns pontos determinantes que motivaram certas particularidades na leitura que o escritor argentino fez da obra barthesiana, analisando a influência do contexto histórico argentino na noção de engajamento da literatura de Piglia e como ela se refletia na sua leitura dos textos de Barthes. O diálogo entre os dois autores também é expandido a partir de referências em comum, como Brecht e Proust, principalmente pela discussão em torno do gênero do diário. Os diários de Emilio Renzi demonstram a importância que tinha o gênero para o autor argentino, que o praticou ao longo de toda sua vida e que, de maneira metalinguística, discute suas características ao longo da própria obra. Barthes também não se privou de discutir o gênero, inclusive elaborando suas próprias tentativas de diário, que teriam importância no seu projeto de romance. As concepções de ambos acerca desse gênero literário funcionam como elo entre os dois autores
Titre en anglais
The presence of Roland Barthes in Ricardo Piglia’s The Diaries of Emilio Renzi: a dialogue about commitment and form
Mots-clés en anglais
Circulation of literary theory
Diaries
Ricardo Piglia
Roland Barthes
Resumé en anglais
This dissertation establishes correlations between ideas and notions of the French critic Roland Barthes and The diaries of Emilio Renzi, by the Argentinian writer Ricardo Piglia, based on the analysis of his mentions to Barthes throughout his work. In parallel with a discussion on the issues of circulation of Barthes's works in Argentina, I presented some determining points that motivated certain particularities in the Argentine writer's reading of Barthes' work, also discussing the influence of the Argentine historical context on the notion of engagement in Piglia's literature and how it was reflected in his reading of Barthes' texts. The dialogue between the two authors is also expanded based on common references, such as Brecht and Proust, mainly through the discussion around the diary as a genre. The diaries of Emilio Renzi demonstrate the importance of the genre for the Argentine author, who practiced it throughout his life and who, in a metalinguistic way, discusses its characteristics throughout his work. Barthes also did not deprive himself of discussing the genre, including creating his own diaries attempts, which would be important in his novel project. Their conceptions of this literary genre works as a link between the two authors
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-07-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.