• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.96.2024.tde-07062024-095946
Document
Author
Full name
Rafael Crisostomo Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2024
Supervisor
Committee
Araujo, Adriana Maria Procopio de (President)
Miranda, Claudio de Souza
Vendramin, Elisabeth de Oliveira
Ott, Ernani
Title in Portuguese
Recalculando a rota: vivências do ensino remoto emergencial e os movimentos no ensino da Contabilidade
Keywords in Portuguese
Ensino híbrido
Ensino remoto emergencial
Futuro do ensino contábil
Vivências no ensino superior
Abstract in Portuguese
Nas últimas décadas, os ambientes educacionais passaram por transformações significativas devido à conectividade, às metodologias ativas, ao uso de tecnologias digitais de informação e comunicação, aos ambientes virtuais de aprendizagem e, mais recentemente, à adoção do ensino remoto emergencial. Essas mudanças trouxeram novas e variadas oportunidades para o ensino e a aprendizagem, enfatizando a importância e necessidade de modelos pedagógicos flexíveis, capazes de se adaptar ao ritmo, tempo, espaço e forma como cada aluno aprende. Essas nuances motivaram o desenvolvimento deste estudo, que respondeu à seguinte questão de pesquisa: como as vivências do ensino remoto emergencial contribuem para o ensino da Contabilidade? A tese parte do pressuposto de que tais modificações no sistema educacional não apenas devem ser aproveitadas, mas também aprimoradas e perpetuadas, visando à construção de ambientes dinâmicos, autônomos e adaptáveis. Nesse cenário, com base nos relatos de professores-especialistas, foi delineado o caminho trilhado pela educação contábil nos últimos anos e foram investigadas as perspectivas desses profissionais em relação ao futuro do ensino contábil, bem como a viabilidade da adoção do ensino híbrido nessas instituições. Para tanto, o estudo utilizou de entrevistas semiestruturadas, conduzidas com 17 docentes, de forma online, resultando em 20 horas de gravações e 251 páginas de transcrição. Foi empregada a análise temática de Corley e Gioia (2004) sendo reconhecidos sete temas abrangentes, organizados em dois contextos: vivências do ensino remoto emergencial e o ensino híbrido no futuro da educação contábil. Os principais achados revelam que durante o ensino remoto emergencial, os professores enfrentaram desafios significativos para adaptar suas práticas pedagógicas e incorporar as tecnologias educacionais. As instituições desempenharam um papel crucial ao regulamentar essa ação, além de oferecerem suporte estrutural e capacitação docente. Apesar das dificuldades, a integração de práticas online e ferramentas digitais mostrou-se fundamental para a continuidade do ensino e aprendizagem. Como legado dessas experiências observam-se mudanças substanciais nas abordagens educacionais, priorizando uma visão mais humanizada e o emprego de recursos digitais para fomentar interações e diversificar as atividades. Com relação a adoção do ensino híbrido, os entrevistados apontaram a necessidade de diversas iniciativas, tanto por parte das instituições de ensino, quanto dos professores e alunos, pois o desenvolvimento de um curso nesse formato demanda uma dosimetria equilibrada entre atividades presenciais e não presenciais. Como contribuição prática, o estudo oferece um conjunto de iniciativas para a adoção do ensino híbrido, servindo como um guia para instituições educacionais. Essas medidas incluem a reavaliação da cultura organizacional, investimento em infraestrutura e capacitação docente, além da exploração de tecnologias digitais para diversificar as metodologias de ensino. A tese também destaca a necessidade de uma abordagem integrada, com a participação de toda a comunidade acadêmica, com ações mais efetivas, amplas e multidirecionadas, considerando a infraestrutura disponível, o perfil dos estudantes e as especificidades de cada região geográfica.
Title in English
Recalculating the route: experiences the of emergency remote teaching and the movements in Accounting education
Keywords in English
Emergency remote teaching
Experiences in higher education
Future of accounting education
Hybrid teaching
Abstract in English
In recent decades, educational environments have undergone significant transformations due to connectivity, active methodologies, the use of digital information and communication technologies, virtual learning environments, and, more recently, the adoption of emergency remote teaching. These changes have brought new and varied opportunities for teaching and learning, emphasizing the importance and necessity of flexible pedagogical models capable of adapting to the rhythm, time, space, and manner in which each student learns. These nuances motivated the development of this study, which addressed the following research question: how do experiences of emergency remote teaching contribute to the teaching of Accounting? The thesis is based on the assumption that such modifications in the educational system should not only be seized but also improved and perpetuated, aiming to build dynamic, autonomous, and adaptable environments. In this scenario, based on reports from teacher-specialists, the path taken by accounting education in recent years was delineated, and the perspectives of these professionals regarding the future of accounting education, as well as the feasibility of adopting hybrid teaching in these institutions, were investigated. To this end, the study used semi-structured interviews conducted with 17 teachers online, resulting in 20 hours of recordings and 251 pages of transcription. Corley and Gioia's thematic analysis (2004) was employed, recognizing seven comprehensive themes organized into two contexts: experiences of emergency remote teaching and hybrid teaching in the future of accounting education. The main findings reveal that during emergency remote teaching, teachers faced significant challenges in adapting their pedagogical practices and incorporating educational technologies. Institutions played a crucial role in regulating this action, as well as providing structural support and teacher training. Despite the difficulties, the integration of online practices and digital tools proved essential for the continuity of teaching and learning. As a legacy of these experiences, substantial changes are observed in educational approaches, prioritizing a more humanized vision and the use of digital resources to foster interactions and diversify activities. Regarding the adoption of hybrid teaching, interviewees pointed out the need for various initiatives, both on the part of educational institutions and teachers and students, as the development of a course in this format requires a balanced dosimetry between face-to-face and non-face-to-face activities. As a practical contribution, the study offers a set of initiatives for the adoption of hybrid teaching, serving as a guide for educational institutions. These measures include the reassessment of organizational culture, investment in infrastructure and teacher training, as well as the exploration of digital technologies to diversify teaching methodologies. The thesis also emphasizes the need for an integrated approach, with the participation of the entire academic community, with more effective, comprehensive, and multidirectional actions, considering the available infrastructure, the profile of students, and the specificities of each geographical region.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.